Sociale doelen

Kiwanis wil initiatieven nemen, akties mogelijk maken, een creatief engagement nemen naar de maatschappij.

Sinds haar ontstaan in 1978 heeft Kiwanis Turnhout tot op begin 2017 een 350.000,00 EUR kunnen verdelen

Onze culturele initiatieven

• Stripgidsdagen : (was tweejaarlijks in december) Kiwanis Turnhout zorgde voor logistieke ondersteuning.
  • De Kalander: een monument refererend naar de grafische industie in de stad werd geplaatst op de Jacobsmarkt. Lions Turnhout en Kiwanis Turnhout hebben dit samen gerealiseerd.
  • Het Turnhoutse Begijnhof:
    Herinrichting Begijnhoftuin: officieel geopend 05/05/2007.
    Financiering DVD in 2010 zodat toeristen nu in vier talen geinformeerd kunnen worden over dit historisch werelderfgoed.

Onze sociale doelen

Kiwanis engageert zich voor niet-gesubsidieerde organisaties die zorgen voor sociale opvang, welke een professionele begeleiding waarborgen en voornamelijk draaien op vrijwilligers.

• Pleegzorg Vlaanderen (afdeling Turnhout) :
  • Eliminate : Wereldwijd Kiwanisprogramma "Tetanus de wereld uit" in samenwerking met Unicef.
  • Samala Belgium vzw : hulp en onderwijs aan kinderen in Malawi
  • 't Twijgje : een dagcentrum waar mensen met psychiatrische moeilijkheden een zinvolle daginvulling krijgen.
  • JAP Adventure : Deze provinciaal georienteerde organisatie met zetel in Turnhout wil jongeren tussen 15 en 25 jaar, meisjes en jongens, kansarm en kansrijk, een zinvolle vrijetijdsbesteding geven. Weggeplukt van de straat en onder deskundige leiding van gemotiveerde vrijwilligers gaan deze jongeren samen dingen doen, het geeft hen terug hoop en respect, het isolement wordt doorbroken, een meerwaarde wordt gecreeerd voor de persoon maar ook naar de maatschappij.
  • De Kiwanispopjes :  De popjes worden sinds vele jaren overhandigd aan de pediatrische dienst van het AZ Turnhout. Dit popje kan de arts in het ziekenhuis gebruiken om een kindje uit te leggen wat de arts gaat doen. Bovendien doet het dienst als knuffel tijdens het verblijf.
  • Piramime : sociaal en cultureel centrum voor doven en slechthorenden uit de Kempen.
  • Ispahan : een vzw die de palliatieve thuiszorg in het arrondissement Turnhout wil bevorderen.
  • Dag van de rechten van het kind
  • Moederzorg
  • Special Olympics Belgium